top of page
Search

עוד משהו על הקשבה

הקשבה היא פעולה אקטיבית הנובעת מתוך ההתכוונות שלנו למקד את תשומת הלב לדברים הנאמרים מחוצה לנו והבנתם. בשורות הבאות אני מציעה להרחיב את מושג ההקשבה, ולהציע את האפשרות של ההקשבה לדברים שמבפנים לנו, לדברים המבקשים לבטא עצמם דרך הגוף.


הקשבה מתחילה בהקשבה לעצמנו, לצרכים שלנו, לרצונות ולרגשות, למצב הפיסי שלנו. לגוף שלנו יש מודעות וחוכמה משלו. כשאנו לומדים להסב אליו את תשומת הלב, אנו מגלים שיש לו הרבה מה לספר לנו. ככל שנפתח יותר את היכולת להקשיב לאיתותי הגוף שלנו, כך נשכלל יותר את היכולת להקשיב גם לסביבה שמחוץ לנו, לכל מי שבא איתנו במגע: חברים, משפחה,בני זוג, ילדים, לקוחות.


ההקשבה לאיתותי הגוף שלנו מאפשרת לנו לקבל מידע על אחד משלושת הרבדים:

רובד הגוף הפיסי -

הקשבה לכאבים ומיחושים שונים, שמטרתם לסמן לנו "עצור, משהו כאן דורש את תשומת לבך". רוב האנשים במקרה כזה בולעים עוד כדור נגד כאבים, עוד תרופה להורדת חום, עוד כדור נגד צרבת או בעיות עיכול אחרות, "סותמים לגוף את הפה". אי הנוחות נפתרת כביכול לטווח הקרוב, אך ההתעלמות מהמסר של הגוף, ממקור הכאב, מהלחישות והסימנים, מביאה איתה בעתיד זעקה גדולה יותר ממנו. לאחרונה אושפזה בת משפחה לאחר שבמשך יומיים התעלמה מכאבי בטן מטרידים(לא היה לה זמן לגשת להיבדק ..), היא 'פתרה' את הכאב בכדור נגד כאבים. כבר מספר שבועות שהיא בבי"ח, לאחר הסתבכות שנגרמה עקב דחיית הטיפול. רובד הנפש -

הנפש גם היא לעיתים מאותתת לנו דרך הגוף, ומסמנת לנו באמצעות תחושות גופניות (כיווץ, מתח, מועקה בחזה, גוש בגרון) את המצב הרגשי בו אנו נמצאים (עצבנות, דכדוך, פחד, כעס). אם נהייה קשובים לתחושות עדינות אלו, נתיידד איתן, נכיר אותן ונשאל אותן למה הן זקוקות, נקבל את התשובות המתאימות לאיך להתמודד עם מצב רגשי זה או אחר. תחושות אלו אומנם עדינות אך לפעמים יש להן תפקיד גדול בזיהוי. לאחרונה נתקלתי בבחורה ששנים התהלכה עם תחושה של מתח בבטן ('הבטן מתוחה לי, אני לא מצליחה להכניס הרבה אויר'), לאחר בדיקות רבות ושלילת גורם פיסי לתופעה, היא נמצאת בתקופה אחרונה בטיפול שמטרתו לשחרר מטענים רגשיים שנאספו עם השנים ואלו 'נכלאו' בבטנה, מטיפול לטיפול הבטן הולכת ומתרככת ותחושת המתח והכיווץ הולכת ונעלמת. רובד הרוח -

הקשבה לנשמה, ללב שלנו. הקשבה כזו דורשת אומץ, האומץ לא לוותר לעצמנו ולקום וללכת אחרי לחישות הנשמה, לנוע באומץ בעקבות המאוויים העמוקים ובעקבות הקול הפנימי, להגשים חלומות, להיענות לרצונותינו האמיתיים וללכת מעבר לפחדים המנהלים אותנו. כמו אותו לקוח שלאחר שנים של עבודה כשכיר במקצוע מבוקש הבין שהיא רוצה ללכת אחרי הלב ולפתוח עסק עצמאי באותו מקצוע. הנשמה לא נתנה לו מנוחה, ולאחר עבודה פנימית וחיזוק הבטחון העצמי והאמונה ביכולתיו הסכים להקשיב לעצמו ולעשות מעשה. היום הוא בעל עסק עצמאי מצליח וחי חיים שיותר מדוייקים לו המביאים עימם שקט לנשמה.


המוכנות שלנו להקשיב למה שקורה בתוכנו, בכל הרבדים, תשפר פלאים את הבריאות הפיסית והנפשית שלנו תאפשר לנו גם את ההקשבה הנכונה למה שנמצא מחוצה לנו ותהווה מפתח לחיים בהם אנו מביאים את עצמנו לידי ביטוי מרבי.


אני מזמינה אתכם לתרגיל בהקשבה לגוף : הביאו עצמכם לתנוחה שנוחה לכם, עצמו עיניים, נשמו עמוק, היכנסו לשקט, ברכו את הגוף שלכם תוך הפנייה של תשומת ליבכם לתחושה המורגשת בגוף ברגע זה, קחו את הזמן עד שתגלו את 'המקום' ותתחברו לתחושה שעולה ממנו, אפילו אם היא עדינה ביותר. עכשיו - נהלו דו-שיח עם 'המקום', התעניינו בו, שאלו אותו 'למה הוא זקוק', 'מה צריך לקרות כדי שהוא ירגיש יותר טוב', חכו בסבלנות לתשובות, הן תגענה, וגם אם לא בפעם הראשונה, אחרי מספר תרגולים יגיעו תשובות שיביאו איתן תובנות.

הגוף הוא הבית שלכם, אם תפתחו איתו בסבלנות מערכת יחסים - הוא ישמיע לכם את קולו וחוכמתו.


טובה לבן טוב.jpg

תודה, אצור אתך קשר בהקדם

מרגישים שעכשיו תורכם?
תנו סימן
ואצור איתכם קשר בהקדם

טלפון: 050-5324202
דוא"ל: eshedyael@gmail.com

bottom of page